Ga naar de inhoud

TALRIJKE MOBILITEITSOPLOSSINGEN

Vorst Nationaal laat zich leiden door een goed doordachte mobiliteitsfilosofie (STOP) die gericht is op de rust van de omwonenden. De zaal maakt gebruik van het uitgebreide vervoersaanbod in de regio Brussel en van innovatieve samenwerkingsverbanden om  zo het autoverkeer rond de zaal te verminderen.

OM DE IMPACT VAN AUTO’S TE BEPERKEN

EEN DOORDACHT MOBILITEITSPLAN

Het mobiliteitsplan van Vorst Nationaal is het resultaat van aanzienlijke financiële en operationele investeringen die zijn gedaan om adequate oplossingen voor de lange termijn te vinden en toe te passen. Het plan, dat al bemoedigende resultaten heeft opgeleverd, is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, opiniepeilingen en een aantal deskundigenrapporten ontwikkeld in samenwerking met de gemeente en het BIM (Brussels Instituut voor Milieubeheer).

Vorst Nationaal richt zich op duurzame mobiliteit, openbaar vervoer en alternatieve vervoerswijzen om het aantal auto’s bij evenementen sterk te beperken en op termijn zelfs terug te brengen naar nul. Een mobiliteitsplan van deze omvang, dat op een wetenschappelijke manier door Vorst Nationaal in praktijk wordt gebracht, heeft een voorbeeldfunctie en is uniek in de regio Brussel.

Om te bepalen welke alternatieve vervoersoplossingen moeten ingezet worden, voeren wij per evenement een risicoanalyse uit op grond van het aantal bezoekers, de plaats waar ze vandaan komen en hun demografisch profiel. Aan de hand daarvan worden verschillende scenario’s bekeken en worden deze samen met aanvullende praktische maatregelen via de meest geschikte kanalen gecommuniceerd. 

Het valt op dat een groter aantal bezoekers de voorgestelde initiatieven ook ter harte neemt. De bewustwording rond de mondiale klimaatproblematiek, maar ook het begrip voor de negatieve impact van autoverkeer op de buurt speelt daarbij zeker een rol. De voorgestelde alternatieven voor vervoer naar en van een evenement worden bovendien steeds vaker gezien als onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie. Op grond van deze vaststelling en de betrouwbare resultaten, die zijn verzameld, kan Vorst Nationaal aangepast aan het profiel van de bezoeker verschillende oplossingen aanbieden als alternatief voor de auto. Op termijn moeten deze oplossingen ervoor zorgen dat de helft van de bezoekers gebruikmaakt van alternatieve vervoersmiddelen.

Mobiliteitsplan op basis van het STOP principe

STOP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer en Privévervoer. Dit internationaal aanvaard mobiliteitsprincipe wordt al sinds 2013 door onze collega’s van het Antwerps Sportpaleis toegepast. Hierdoor kon het autovervoer tot de helft worden teruggebracht. Vorst Nationaal nam het concept enkele jaren geleden over. 

Het STOP principe heeft als doel het autoverkeer sterk te beperken binnen een straal van 1.500 meter rond de concertzaal. We nodigen toeschouwers uit om de laatste kilometer(s) te voet of op een andere manier af te leggen.

Key numbers

• In 2012 maakte slechts 0 tot 5% van de bezoekers gebruik van alternatief vervoer, maar tegenwoordig is dat al 35 tot 40%.

•In 2019 ging het om 432.000 bezoekers, van wie 40% uit Wallonië kwam, 35% uit Vlaanderen en 25% uit Brussel.

•De afstand tot de zaal van 1.500 meter die in de STOP-benadering is vastgesteld, kan te voet worden afgelegd in 5 tot 10 minuten.

•In 2019 hebben 10.256 inwoners van Vorst een voorstelling bijgewoond in Vorst Nationaal. 6.279 van hen waren betalende bezoekers en 3.797 van hen mochten gratis naar binnen.

OM DE RUST VAN DE BEWONERS TE WAARBORGEN

SAMENWERKINGSVERBANDEN MET BELANGRIJKE ACTOREN

Het publiek geeft steeds meer  de voorkeur aan het openbaar vervoer zoals bus, tram en trein. Zij doen dat dankzij het uitgebreid aanbod ter plaatse, maar ook dankzij enkele promotionele initiatieven.

Met haltes van maar liefst 6 tram- en buslijnen en een treinstation in de directe omgeving van Vorst Nationaal is en blijft het openbaar vervoer voor bezoekers een verstandige keuze. Het inzetten van het openbaar vervoer geniet binnen het kader van het lokaal mobiliteitsplan dan ook de voorkeur.  De vervoersoplossingen die worden aangeboden door zowel MIVB als NMBS zijn hoofdzakelijk bedoeld om het aantal mensen dat met de auto naar de zaal komt te beperken of zelfs terug te brengen naar nul. De doelstelling is de bezoeker te laten parkeren aan de rand van Brussel of bij de stations vanwaar ze het openbaar vervoer kunnen nemen.  

Daarnaast zorgen ook de samenwerkingsverbanden met belangrijke actoren op het gebied van mobiliteit ervoor dat het publiek steeds vaker voor alternatieve vervoersoplossingen kiest.

EVENT PASS / STIB

De Event Pass van de MIVB, die aan elk kaartje voor een concert wordt gekoppeld, biedt de mogelijkheid om op de dag van het concert met het openbaar vervoer te reizen (heen en terug). Sinds de introductie van de Event Pass in 2011 heeft Vorst Nationaal in de loop der jaren vastgesteld, dat het percentage toeschouwers dat van deze mogelijkheid gebruikmaakt, aanzienlijk is gestegen. 

Dit succes is gebaseerd op de communicatie van beide partners, die de bezoekers/gebruikers continu wijst op het principe en de voordelen. Ook werd het dankzij de nieuwe Go-automaten gemakkelijker om de Event Pass te activeren. Hierdoor kiest het publiek steeds vaker voor het gemak en comfort van een tram- of busrit, met name vanaf de verschillende P&R’s. Voornamelijk Parking Stalle en sinds kort ook Parking Ceria/Coovi, recent geopend, zijn hierbij populair.

KEY NUMBERS

Op dit moment maakt bij 40% van de concerten meer dan 10% van de toeschouwers die met het openbaar vervoer komen gebruik van hun Event Pass. Een goed gemiddelde van 20% neemt de tram of bus, met uitschieters van 35 tot 40% bij rockconcerten met een groot aantal bezoekers.

In 2019 reed de tram van lijn 32 tussen station Brussel-Zuid en Drogenbos Kasteel 296 keer voor 84 concerten en 432.000 toeschouwers, en lijn 54 naar Troon reed 86 keer extra.

BRAVO !TICKET

De samenwerking met NMBS is bedoeld om het percentage toeschouwers dat met de trein van en naar Vorst Nationaal reist te vergroten en het percentage dat met de auto komt aanzienlijk te verminderen. Tot nu toe neemt slechts 6% van de bezoekers de trein. 

Voortaan bevat elk concertkaartje standaard een NMBS-code waarmee een Bravo!-ticket kan worden gekocht. Het Bravo!-ticket maakt dat concertliefhebbers een treinkaartje voor de helft van de prijs kunnen aanschaffen vanaf alle stations in België naar station Vorst-Oost. In combinatie met de Event Pass is het Bravo-ticket de ultieme manier om Vorst Nationaal te bezoeken. Dit betaalbare vervoersalternatief beperkt het aantal geparkeerde auto’s in de buurt van Vorst Nationaal, maar is ook goed voor het milieu. 

KEYNUMBERS

Sinds de invoering ervan in september 2019 zijn er al bijna 1.500 Bravo!-tickets aangekocht. De tickets zijn met name erg populair bij jonge bezoekers van concerten.

OM DE RUST VAN DE BEWONERS TE WAARBORGEN

DUURZAME MOBILITEIT IN DE SCHIJNWERPER

Het concept van duurzame mobiliteit is een essentieel onderdeel van het plan om het verkeer rond Vorst Nationaal te optimaliseren. Dit moet zorgen voor een evenwichtige verdeling van de openbare ruimte met een duidelijke plaats voor de duurzame reiziger.

Slechts 2% van de bezoekers van de concertzaal maakt gebruik van duurzame mobiliteit, die echter binnen de context van de STOP-benadering wel uitgebreid wordt gepromoot als de beste manier om naar de zaal te komen. Vorst Nationaal heeft in 2016 een fietsparking laten aanleggen net voor de ingang van de concertzaal en toonde zich daarmee reeds een voorvechter van mobiliteit op twee wielen. 

Dankzij een actieve campagne via de eigen communicatiekanalen én door de aansporingen van meerdere Belgische en buitenlandse artiesten van formaat wordt deze parkeerplaats steeds meer gebruikt, met name voor elektrische fietsen en sinds kort ook voor groeiende aantallen deelsteps.

De fietsparkeerplaats die in 2016 werd aangelegd voor de ingang van de concertzaal.

De promotie van het gebruik van steps bij het concert van Roméo Elvis.

KEY NUMBERS

De fietsparking van Vorst Nationaal telt meer dan 100 plaatsen.

Het fietsenrek wordt steeds populairder en werd in 2019 gebruikt door 465 fietsers. De maximale bezetting was 60 fietsen bij een concert van Beirut.

Bij het concert van Roméo Elvis werden er 54 steps gestald (na een oproep op Facebook) en 30 steps bij Jamiroquai.

WIST JE DIT AL?

Om het aantal auto’s dat in de onmiddellijke omgeving van Vorst Nationaal worden geparkeerd terug te dringen, worden onder meer deze maatregelen genomen:

Bij concerten waar een zeer jong publiek op afkomt (van 14 tot 21 jaar) voorziet Vorst Nationaal in drie zones een Kiss+Ride om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en om de jonge bezoekers volkomen veilig af te kunnen zetten en weer op te halen.

De Cambio/Ubeeqo-stations voor deelauto’s zijn zeer populair en blijken een ideale optie te zijn voor gezinnen die met jonge kinderen of ouderen die naar een concert komen.

Wij organiseren zelf carpool-acties om toeschouwers aan te zetten tot carpoolen bij verschillende uitverkochte concerten om zo het aantal auto’s nog meer te verminderen.

En met name bij gezinsvoorstellingen wordt via touroperators collectief vervoer per bus georganiseerd. Op dit moment maakt ongeveer 10% van de bezoekers daar gebruik van.

KEY NUMBERS

4 tot 5% van de bezoekers maakt gebruik van de Kiss+Ride, met een gemiddeld aantal personen per voertuig (naast de chauffeur) van 2,65. Bij concerten waar vooral jonge mensen van 14 tot 21 op afkomen is dat percentage zelfs 9%.

In 2019 werden er 6.976 kaartjes verkocht aan groepen. Dit is een stijging van 30% ten opzichte van het voorgaande jaar waar touroperators direct aan hebben bijdragen.

Gemiddeld kiezen 150 mensen per concert voor carpoolen met ten minste 20 tot 40 voertuigen.

Maximaal 40 taxi’s zetten bijna 100 mensen af aan de ingang van Vorst Nationaal.