Vorst Nationaal zet sterk in op duurzame mobiliteit volgens het STOP-principe die gericht is op de rust van de omwonenden. De zaal maakt gebruik van het uitgebreide vervoersaanbod in de regio Brussel en van innovatieve samenwerkingsverbanden zoals de NMBS, MIVB en de gemeente. We werken aan een vlotte bereikbaarheid met minimale autoverkeer rond de zaal.
Met haltes van maar liefst 6 tram- en buslijnen en een treinstation in de directe omgeving van Vorst Nationaal is en blijft het openbaar vervoer voor bezoekers een verstandige keuze. Het inzetten van het openbaar vervoer geniet binnen het kader van het lokaal mobiliteitsplan dan ook de voorkeur. De vervoersoplossingen die worden aangeboden door zowel MIVB als NMBS zijn hoofdzakelijk bedoeld om het aantal mensen dat met de auto naar de zaal komt te beperken of zelfs terug te brengen naar nul. De doelstelling is de bezoeker te laten parkeren aan de rand van Brussel of bij de stations vanwaar ze het openbaar vervoer kunnen nemen.
Het plan voor de optimalisatie van het verkeer rond Vorst Nationaal zou niet volledig zijn zonder ruime aandacht te besteden aan het concept van zachte mobiliteit, dat nauw verbonden is met het idee van een evenwichtige verdeling van de openbare ruimte en de centrale plaats van de zachte weggebruiker binnen de mobiliteitsstromen.
Hoewel slechts 2% van de bezoekers te voet, met een (elektrische) privéfiets, een deelfiets of een step naar Vorst Nationaal komt, is dit aandeel volgens de verzamelde cijfers sterk aan het stijgen
De fietsenrekken die sinds 2016 zijn geplaatst, zijn nu grotendeels vol, met bezettingsgraden die bij meerdere voorstellingen in 2022 zelfs boven de 100% uitkwamen.
De verbetering van de fietspaden en de richtingaanwijzers die de wandeltijden binnen een straal van 1.500 meter rond de site aangeven, zullen deze vervoersmiddelen steeds meer in de kijker zetten als positief alternatief in een directe omgeving zonder autoverstopping.
We merken een groeiend bewustzijn van de klimaatproblematiek (in het algemeen), en dat bezoekers steeds vaker kiezen voor de vervoersalternatieven die hen worden aangeboden. Deze alternatieven bieden een vergelijkbaar, en soms zelfs hoger, comfortniveau – vaak tegen een veel lagere kostprijs – en zijn bovendien veel ecologischer en duurzamer.
Busmaatschappijen
Be•at moedigt het gebruik van collectief busvervoer aan met een voltijds team dat zich toelegt op de organisatie van een volledig autocaristenaanbod voor groepsverkoop.
De autocaristen hebben bijgedragen aan een stijging van 93% in het aantal verkochte ‘groeps’-tickets. Onze grootste klanten zijn autocaristen uit de regio’s Bergen (Mons), Charleroi en Namen (Namur). Deze vervoerswijze is bijzonder populair bij senioren die concerten van grote sterren uit het Franse chanson bijwonen, evenals bij familiespectakels.
Sommige groepen organiseren hun busvervoer op eigen initiatief: bijvoorbeeld tot wel 40 autocars bij shows zoals Disney on Ice.
Om het hen gemakkelijker te maken, legt de pagina ‘vervoer met privé- of georganiseerde bus’ op onze website de procedure stap voor stap uit.
Drie Kiss & Ride zones voor concerten met een jong publiek (14-21 jaar):
zorgen voor meer vlotheid in de buurt en een veilige manier bieden om jonge bezoekers af te zetten en op te halen. Drop-off is ter hoogte van de Avenue du Globe.
Samenwerking met Slinger:
Om het aantal auto’s én de kosten voor parkeren en brandstof te verminderen, blijven we fans aanmoedigen om te carpoolen.
De interface is geïntegreerd op onze website.
Dine + ride:
Vorst Nationaal deelt belangrijke informatie met de horeca-uitbaters en de lokale handelaars in het bijzonder. Bezoekers worden aangemoedigd hun wagen te parkeren in de buurt van het restaurant, en het laatste stuk te voet of met tram/bus af te leggen.
Zo vermijden ze files rond de zaal én ontdekken ze de handelaars van Vorst vóór of na het concert.
Met de evenementenzone rond Vorst Nationaal en andere oplossingen zoals het Bravo! Ticket, hebben we de ambitie om binnen enkele jaren 50% van het modal split aandeel te behalen via alternatieve vervoersmiddelen voor de privéwagen.
Op korte termijn is ons doel om een gemiddelde van 30% te bereiken voor het openbaar vervoer, met pieken tot 50%.
Het Bravo! Ticket wordt een onmisbare oplossing voor elke bezoeker.
Het Bravo! Ticket wordt een niet te onderschatten oplossing voor elke bezoeker.
Om het aandeel van alternatieve vervoersmiddelen te verhogen, zijn regelmatige campagnes nodig om bezoekers duidelijk te maken dat het nog steeds gemakkelijk is om na het optreden thuis te geraken, om het comfort dat deze oplossing biedt te benadrukken, en om hen bewust te maken van de klimaatproblematiek en zo hun eigen impact op het milieu te laten evalueren.
De Event Pass van de MIVB, die aan elk kaartje voor een concert wordt gekoppeld, biedt de mogelijkheid om op de dag van het concert met het openbaar vervoer te reizen (heen en terug). De Event Pass van de MIVB is een onmisbaar instrument geworden in de mobiliteitsplannen van Brusselse zalen. Onze indirecte impact op het gebruik van het openbaar vervoer vormt een van de fundamentele pijlers van de milieuvergunning die in 2021 werd vernieuwd. Sinds de introductie van de Event Pass in 2011 heeft Vorst Nationaal in de loop der jaren vastgesteld, dat het percentage toeschouwers dat van deze mogelijkheid gebruikmaakt, aanzienlijk is gestegen.
Dit succes is gebaseerd op de communicatie van beide partners, die de bezoekers/gebruikers continu wijst op het principe en de voordelen. Ook werd het dankzij de nieuwe Go-automaten gemakkelijker om de Event Pass te activeren. Hierdoor kiest het publiek steeds vaker voor het gemak en comfort van een tram- of busrit, met name vanaf de verschillende P&R’s. Voornamelijk Parking Ceria/Coovi, is hierbij populair.
Key numbers
Op dit moment maakt bij 40% van de concerten meer dan 10% van de toeschouwers die met het openbaar vervoer komen gebruik van hun Event Pass. Een goed gemiddelde van 20% neemt de tram of bus, met uitschieters van 35 tot 40% bij rockconcerten met een groot aantal bezoekers.
In 2024 werden 789 shuttle-bus ritten van Parking Ceria naar Vorst Nationaal gerealiseerd, tegenover 565 in 2023, dit betekent een stijging van 28%.
Als voorstander van structurele oplossingen die door de jaren heen zijn ingevoerd, bevat sinds juni 2019 elk concertticket ook een code om een Bravo! Ticket te downloaden. Het Bravo!-ticket maakt dat concertliefhebbers een treinkaartje voor de helft van de prijs kunnen aanschaffen vanaf alle stations in België naar station Vorst-Oost. De samenwerking met NMBS is bedoeld om het percentage toeschouwers dat met de trein van en naar Vorst Nationaal reist te vergroten en het percentage dat met de auto komt aanzienlijk te verminderen.
In combinatie met de Event Pass is het Bravo-ticket de ultieme manier om Vorst Nationaal te bezoeken. Dit betaalbare vervoersalternatief beperkt het aantal geparkeerde auto’s in de buurt van Vorst Nationaal, maar is ook goed voor het milieu. Om bezoekers gerust te stellen dat er na het concert nog treinen rijden – een absolute voorwaarde voor dit partnerschap met de NMBS – worden de dienstregelingen weergegeven op de schermen in de foyer (inclusief eventuele vertragingen).
Key numbers
In 2023 werden 463.000 tickets aangemaakt, waarvan er 6.135 Bravo! Tickets via de NMBS-website werden gekocht. In 2024 zet de stijging zich door met 9.556 uitgegeven Bravo! Tickets – een stijging van 56%. Meer dan 6.500 Bravo! Tickets hadden als eindbestemming station Vorst-Oost, en meer dan 3.000 station Brussel-Zuid (om vervolgens met de tram naar Vorst Nationaal te gaan via de Event Pass). Het is een indrukwekkende groei, bovenop de abonnementen en andere vormen van vervoerstitels.
Bezoekers die kiezen voor het Bravo! Ticket komen uit alle hoeken van het land, met telkens een meerderheid uit de regio’s Gent, Antwerpen en Leuven, en veel minder uit de Waalse regio’s.
Deze parking wordt beheerd door Parking.brussels en heeft als doel dé Park & Ride-bij-uitstek te worden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het biedt een duurzaam, economisch en comfortabel alternatief voor onze bezoekers, zeker omdat er op showdagen ook een activering van de evenementenzone is in de gemeente Vorst. Om de toegang tot P+R Ceria te vergemakkelijken, heeft Parking.brussels een bewegwijzering georganiseerd vanaf de Ring 0.
P+R Ceria/Coovi sluit perfect aan bij onze mobiliteitsfilosofie en het STOP-principe: het combineren van verschillende vervoersmiddelen, waaronder bij voorkeur een elektrische wagen, die men aan de rand van de stad parkeert om de laatste kilometers met het openbaar vervoer af te leggen. Een vervoersbewijs van de MIVB geeft recht op gratis parkeren in deze parking.
Josse Leemanslaan 110, 1070 Anderlecht
Sinds 2012 stelt Audi haar parkeertoren regelmatig en kosteloos ter beschikking – voornamelijk in het weekend, maar ook op weekdagen afhankelijk van hun productieplanning – op showavonden, om het aantal voertuigen binnen een straal van 1.500 meter rond de zaal te beperken en te verminderen (STOP-principe).
Met het oog op de sluiting van de fabriek zijn er onderhandelingen aan de gang met de eigenaars van de Audi-parking. Audi zal de parkeertoren blijven ter beschikking stellen. Forest National verbindt zich ertoe om bezoekers standaard door te verwijzen naar de publieke P+R-parkings en naar de Audi-parking bij grote evenementen.
Abdissenstraat 2369, 1190 Vorst
Evenementenzone
Ingesteld door de gemeente Vorst op 1 januari 2020, heeft de evenementenzone met verhoogd parkeertarief (5 euro tussen 19u30 en middernacht) als doel het aantal geparkeerde wagens op de openbare weg aanzienlijk te verminderen en de voorkeur te geven aan buurtbewoners en lokale activiteiten, om zo de harmonie tussen de concertzaal en de wijk te versterken.
Door het gebruik van alternatieve vervoers- en parkeermogelijkheden aan te moedigen, is dit een krachtige en belangrijke maatregel in de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan voor het beheer van grootschalige evenementen. Vorst Nationaal ondersteunt bovendien actief de invoering van deze zone door het heroriënteren van avondbezoekers naar publieke en private parkings te bevorderen.